تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 تیر 1400

به قلم: دکتر محمد صفری

با شکل گیری انقلاب اکتبر 1917 (مارکسیستی) در همسایگی ایران،ضرورت تمرکز قدرت در نظام سیاسی ایران امری منطقی بود که توسط بریتانیا تشخیص داده شد و رضاخان را مامور اجرای آن ساخت. اگر چه منافع این ابر قدرت در دوران مشروطه با ساختار ملوک الطوایفی سازگار بود اما تهدید کمونیست باعث چرخش سیاست انگلیس در ایران شد و این راهبرد نیز جواب داد و ایران در فضای متلاطم نظام بین الملل آنزمان، بدون تجزیه وتغییر، ایستادگی نمود.

شرائط تحریم،تهدیدات خارجی وداخلی، وضعیت نابسامان و شکننده اقتصاد و معیشت جامعه، تعمیق نارضایتی جامعه، اختلافات درونی در حلقه های اولیه قدرت، و دهها مولفه دیگر که حتی شرائط انتخابات ریاست جمهوری در ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و مشارکت مردمی را بطور بی سابقه ای کاهش داده و ضرورت تغییر راهبرد ساختار سیاسی در کشور را مشابه دوران بعد از مشروطه یادآوری می نماید.

دموکراسی به سبک غرب لااقل در وضعیت فعلی غیرقابل اجرا است و ساختار یک بام و دو هوا، کشور را بسمت تهدیدات جدی سوق داده است، ایران امروز نیازمند تمرکز قدرت در ساختار حکومتی است.

 روشنفکران و جریانات سیاسی بویژه اصلاح طلب ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باید از گرفتن ژست دموکراسی دست بردارند و برای منافع ملی کشور شرائط عینی را درک نموده، راهبرد خود را با آن تطبیق بدهند امروز باید کشور را از ساختارملوک الطوایفی خلاص نمود و با تمرکز قدرت، موانع اقتصادی را از سر راه مردم برداشت.

با توجه به تهدیدات داخلی و خارجی، شرائط عینی برای تحقق دموکراسی غربی نه در روانشاختی جامعه و نه در ظرفیت و ساختار ایدئولوژی جمهوری اسلامی فراهم نیست اصرار بر کندن سیبی که نرسیده اقدامی نامعقول است که مانع توسعه و رونق اقتصادی خواهد بود.

دکتر محمد صفری استاد دانشگاه اطلاعات وامنیت ملی

تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 تیر 1400

دکتر محمد صفري معاون  سابق سفارت ایران در افغانستان

 طالبان و ساير گروه هاي جهادي عليه اشغالگران خارجي اهل سنت افغانستان، گرايش حنفي دارند. عموما در مذهب حنفي تكفير و انكار ساير مذاهب اسلامي خصوصا تكفير شيعيان متداول نيست. اهل سنت حنفي فقط در اجراي فروعات احكام اسلامي با ساير مذاهب اهل سنت و فقه جعفري اختلاف نظر دارند. اما ايشان از مخالفان وهابيت مي باشند. از نظر اين گروه ريختن خون مسلمان با هر گرايش و ريختن خون غيرمسلماني كه با ايشان جنگ ندارد، حرام است. ايشان مخالفان خود را حكم تكفير نداده و خون او را مباح نمي دانند. ايشان با اشغالگران خارجي كشورشان و دولت دست نشانده خارجي در افغانستان مخالف بوده و جنگ مي نمايند. طالبان هيچ گونه چشم داشتي به خاك كشورهاي همسايه نداشته و اصولا در دكترين طالبان چيزي بنام اشغال سرزمين هاي غير وجود ندارد. طالبان خواستار ايجاد يك دولت اسلامي مطابق با سليقه خود بر اساس آموزه هاي اسلام حنفي در داخل فضاي سرزميني و حاكميتي افغانستان با رهبريت قوم پشتون مي باشد. در واقع طالبان بر خلاف القاعده و داعش از لحاظ جغرافيايي گروهي درون گرا و از لحاظ فكري گروهي برون گرا است كه نيروهاي خارجي متخاصم را دشمن مي داند، نه ساير مذاهب و يا فرق افغانستان را.

وهابیت، اخوان‌المسلمین و سلفیه جهادی از جمله گروه‌هایی هستند که از فقه سلفیه با پرچمداري ابن تيميه و ابن عبدالوهاب در برابر دیگر مذاهب چهارگانه اهل سنت، پیروی می‌کنند. همچنین بازتولید اندیشه‌های بنیادگرایی ابن تیمیه، در قالب گروه‌هایی چون القاعده و داعش ظاهر گشته و با تکفیر بخش گسترده‌ای از مسلمانان، به سلفی‌های تکفیری معروف شده‌اند. سلفي گري و وهابيت را باید فقهی در چارچوب مذهب حنبلی انگاشت که در بسياري از مسائل از مواضع مشهور فقه حنبلی عدول کرده است.

دکتر محمد صفري معاون  سابق سفارت ایران در افغانستان

تاریخ انتشار : جمعه 01 فروردین 1399
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه 22 بهمن 1398

نماینده مجلس باید داعیه مطالبات مردم را داشته باشد.

اگر دغدغه مردم را داشته باشد نه می تواند بخوابد نه می تواند بخورد. از ناراحتی مردم ناراحت واز عصبانیت مردم عصبانی می‌شود.

این نماینده همواره رو به مردم ،در میان مردم ودرگیر با مسئولین ناکارآمد میباشد از اینکه دنیایش را از دست بدهد نمی هراسد.

از اینکه آبرویش را بریزند، نگران نیست، ببیند بیمار را بیمار می‌شود، ببیند گرسنه ای را گرسنه میماند.....

نماینده مردم،
باید نماینده مردم باشد.
🌹🌹🌹🌹
دکتر محمد صفری

تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398

اهداف انقلاب اسلامی ایران به قلم: دکتر محمد صفري
یکی از اهداف ودستاوردهاي انقلاب اسلامی "استقلال سیاسی" حکومت ایران بود که با سرنگونی ژریم
وابسته پهلوي دوم واستقرار نظام جمهوري اسلامی، این هدف محقق گشت وتا به امروز با راهبري رهبران
(امام خمینی و آیت االله خامنه اي) و به برکت خون شهداي جوانان برآمده از مکتب اسلام ناب محمدي
ورزمندگان وجانبازان این مرز و بوم، محفوظ مانده است.
این دستاورد بزرگ که از الزامات توسعه هر کشوري تلقی می گردد اردوگاه شرق و غرب را از تاراج ودست
اندازي به منابع نفت ، گاز، معادن وسرمایه هاي طبیعی متوقف نمود و در عین حال افکار ،اندیشه ها و نبوغ
جوانان ملت ایران را آزاد نمود تا بتوانند با خود باوري واعتماد به نفس به فناوریهاي نوین دست پیدا کرده
وزمینه هاي توسعه کشور را فراهم نمایند که نتایج آن رشد و توسعه در فناوریهاي هسته اي، نانو ، سلول
هاي بنیادي ،موشک هاي قاره پیما و ..... بوده است. ادامه پیشرفت و توسعه کشور نیازمند سلامت و صلابت
مسئولان و سردمداران نظام اسلامی و سرمایه دانستن منابع انسانی وارزش نهادن به جوانان این مرز و بوم
خواهد بود این امر همواره در کلام رهبري معظم موکدا برقرار است که باید با عمل به آن، دستاورد بزرگ
انقلاب اسلامی که استقلال و توسعه کشور بوده است را محقق و حفظ بداریم.
دکتر محمد صفري
استاد دانشگاه و دیپلمات سابق جمهوري اسلامی

تاریخ انتشار : یکشنبه 06 بهمن 1398

استقبال از شفاف سازی مالی هزینه های تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس و نیاز جامعه اسلامی ومورد مطالبه مردم
امروز 6 بهمن
طبق مصوبه مجلس، کاندیداهای انتخابات مجلس و نامزدهای احزاب موظف به تعیین نماینده مالی برای فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی قبل از شروع زمان قانونی تبلیغات شدند. در ماده (8) این طرح آمده است: همه نامزدها موظفند، علاوه‌ بر اعلام شماره حساب، شخصی را به‌ عنوان نماینده مالی، به‌ همراه مشخصات کامل آن به هنگام درخواست مجوز و یا ثبت‌نام حسب مورد به وزارت کشور، فرمانداری‌ها و یا بخشداری‌‌ها معرفی کنند. تغییر نماینده مالی صرفاً با اعلام رسمی آن به مراجع مربوطه امکان‌پذیر است. کلیه هزینه‌های مربوط به احزاب و گروه‌های سیاسی و هزینه‌های مربوط به انتخابات توسط نامزدها باید از طریق نماینده مالی صورت گیرد، در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی این تکلیف باید تا قبل از شروع زمان مجاز تبلیغات انجام شود. در ماده 11 طرح مذکور آمده است: تخلف از مفاد این قانون و انجام هرگونه هزینه‌ تبلیغاتی و انتخاباتی برخلاف احکام آن جرم بوده و مرتکب به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه 6 به استثنای مجازات حبس محکوم می‌شود

تاریخ انتشار : یکشنبه 29 دی 1398

✍🏻یادداشتی از دکتر محمد صفری:
کمسیون صنایع و معادن مجلس در سال "رونق تولید" دقیقا به چه کاری مشغول بوده است؟!

هرکس کمترین قرابتی با تولید و صنعت داشته باشد این روزها از عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاع سیاستگذاران این حوزه به شدت گله مند خواهد بود.
اصرار بر سیاست غلط ،تغییر پی در پی بخشنامه ها بخصوص در یکی دوسال اخیر عجیب و باورنکردنی است:
- دخالت در قیمت گذاری ها و ایجاد رانت ، بدون بهره مندی مصرف کننده
- صدور دهها بخشنامه متعدد تنها در چند ماه و سردرگمی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع
- ایجاد بروکراسی پیچیده و مشکلات در ثبت سفارش ها و ترخیص کالا، بطوریکه گاها بیش از ۱۸ ماه برای ترخیص تجهیزات مرتبط با تولید زمان لازم است!
- صدور عوارض غیرکارشناسی و ممنوعیت ها در صادرات محصولات مازاد در کشور و تقدیم بازارهای صادراتی به رقبا در شرایط تحریم کنونی.
باور کردنی نیست این همه خودتحریمی و بسیاری موارد دیگر تنها در چند ماه در یک بخش رخ داده است!
و سوال اساسی در آستانه انتخابات مجلس این است که کمیسون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمسیون تخصصی این امر در خانه ملت دقیقا چه کرده است و اساسا در چنین شرایطی چرا و چگونه سکوت اختیار کرده است؟!
اگر نمایندگان مردم در کمسیون صنایع و معادن مجلس به وظیفه اصلی خود که نظارت بر عملکرد مجریان و سوال از آنها و پیگیری جدی مشکلات مردم در این حوزه و گزارش به مردم به عنوان موکلین خود عمل نمی کنند پس دقیقا به چه کاری مشغولند...؟
چه کسی پاسخگوی این‌همه زیان و سردرگمی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان در سال رونق تولید است...؟

تاریخ انتشار : یکشنبه 29 دی 1398

پیرو تصویب طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال 99 به میزان 6هزار میلیارد تومان، منابع اعتباری آن پیش بینی گردید. برای تکمیل طرح حمایت از  بازنشستگان وجبران تورم، حدود24 هزار میلیارد تومان دیگرلازم است که اگر منابع جدید مالی ایجادنماییم، قطعا بازنشستگان عزیزمان با شرایط بهتری روبرو خواهند بود.......راهکار ومدیریت جهادی ملی : 1)شفاف سازی منابع درآمدی کلیه مشاغل وپرداخت مالیات وجلوگیری از فرارمالیاتی مودیان بزرگ 2)کاهش هزینه های دستگاه های اجرایی بخصوص باالزام به  اعمال ماده 190 قانون برنامه پنجساله واجرای مدیریت سبز وکاهش هزینه های انرژی ومنابع مالی که حدود 10تا15هزارمیلیارد تومان تخمین زده شده است ذخیره می‌شود ومی توان به بازنشستگان عزیز تقدیم کرد 3)تغییر قوانین برای پرداخت مالیات مؤسساتی که تاکنون از پرداخت مالیات معاف بوده اند 4) استفاده از ظرفیت ایجاد شده مالی  ناشی از  مدیریت گلوگاه های فساد ازطریق سیستمی نمودن معاملات دستگاه های اجرایی وکاهش اعتبارات هزینه ای  غیرضروری 5)کاهش هزینه های زندگی بازنشستگان از طریق طرح های حمایتی ملی با مشارکت عمومی وخصوصی. (( دکترمحمدصفری دیپلمات سابق و مدرس دانشگاه))

تاریخ انتشار : دوشنبه 23 دی 1398

حذف و کنار گذاشتن دو نماینده کنونی حوزه انتخابیه کرج اشتهارد فردیس آسارا از سوی شورای نگهبان را به مردم تبریک عرض می کنم مردم این پیروزی را هنوز درک نکرده اند سایه بزرگترین قدرت ناسالم از سر دستگاههای اجرایی استان البرز رخت بربست مردم باید این پیروزی را جشن بگیرند حداقل نتایج حذف آنان عبارتند از:
مدیران ارشد استان آزاد شدند و می توانند استان را بسمت شایسته سالاری هدایت کنند، افراد شایسته می توانند امید داشته باشند که به مجلس و شورا راه پیدا کنند، افرادی که از طریق رانت و پول ورشوه مدیریت گرفته اند زمین خواهند خورد ،مدیریت جدیت استان قطار توسعه را به حرکت در خواهند آورد و...... ادامه دارد محمد صفری

تاریخ انتشار : دوشنبه 23 دی 1398

همانگونه که از فروردین ماه سال جاری  به مردم حوزه انتخابیه کرج عرض کرده بودم منافع ملی و استانی البرز ایجاب میکند که  دو نماینده کنونی  کرج رد صلاحیت بشوند مهمتربن هدف ما افشا قدرت ناسالم و سو استفاده انان از جایگاه نمایندگی مجلس بود که الحمدالله این مهم با تلاش ما و هوشیاری شورای نگهبان محقق گردید و ما این پیروزی را به استان البرز و ملت ایران تبربک عرض می کنیم.   محمد صفری

تاریخ انتشار : شنبه 21 دی 1398

مجلس عراق طرح خروج نظامیان امریکا از عراق را تصویب کرد این اتفاق پیروزی بزرگی برای ایران وشکست خفت بار برای امریکا  محسوب میگردد.

تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1398

✍🏻یاداشتی از دکتر محمد صفری
◀دو نفر در 40 ساله انقلاب مظلوم زیستند ومظلوم مردند . شهید بهشتی که به قول امام، بهشتی به تنهایی یک ملت بود وخون این شهید درخت انقلاب را آبیاری کرد وبعد از40 سال شهید قاسم سلیمانی بود که خود به تنهایی برای مبارزه با امریکا ،اسراِئیل و تروریست های داعش کافی بود که مظلومانه زیست و ناجوانمردانه شهید شد هر دو شهید در مقابل تروریسم بین الملل جنگیدند و سپس از سوی تروریست جهانی با انفجار بمب از راه دور شهید شدند . هر دو بدنشان تکه تکه شد وبر دستان یک ملت ، نه بلکه از سوی ملت های دنیا تشیع شدند . تروریست ها برای کشتن هر کدام از این شهیدان مجبور شدند نفرات پیرامونی آنها را بکشند وسپس هر دو نمادهای مبارزه با تروریسم را ، تروریست خواندند برای بهشتی ، خمینی گریست و برای سلیمانی ، خامنه ای اشک ریخت . نتیجه ترور هر کدام از این دو شهید احیاء دوباره دین و انقلاب اسلامی بود . مردم از شهادت بهشتی بیدارتر شدند وخمینی فریاد زد : بکشید ما را ملت بیدارتر می شود ، حرف درستی بود ملت بیدارتر شدند وانقلاب را 40 ساله کردند اما حیف که مسئولین خواب ماندند ودر جهل و غفلت کم مانده بود توقف انقلاب در 40 سالگی را به ارمغان بیاورند که خون دومین مظلوم تاریخ انقلاب اسلامی عمری دوباره به راه خمینی بخشید که اگرعبرتی باشد برای مسئولین، می تواند انقلاب را با افتخار،، 80 ساله کند بهای شهادت، آن شهید خمینی را تنها کرد وبهای این شهید خامنه ای را تنهاتر از همیشه نمود. روحش شادونامش پاینده باد.

تاریخ انتشار : شنبه 20 بهمن 1397

عطسه ترامپ شنیده می شود اما ناله مردم شنیده نمی شود!

توجه بیش ازحد مقامات جمهوری اسلامی به رجزخوانی ورفتار نمادین رئیس جمهوری امریکا نه تنها نشانه قدرت،جرات ،شجاعت وقهرمانی آنان نیست بلکه ناشی از ضعف وعجز و وابستگی است.

 کشوری که  صدای آهسته عطسه ترامپ در گوش مقاماتش، بلند تر از  ناله بلند ملت ارزیابی می گردد باید منتظر طوفان بماند.

 اگر نیم نگاهی به اعتراضات واعتصابات مردمی در یکسال گذشته بیاندازیم به سادگی خواهیم دید که کارگران ،معلمان،کامیونداران،پرستاران،سرمایه گذاران بانکی،دستفروشان ،دانشجویان و....نه با انگیزه های سیاسی ونه با هدایت ومدیریت سرویس های اطلاعاتی کشورهای بیگانه ونه با سازماندهی اپوزیسیون به کف خیابان آمدند آنان مطالبات صنفی کاملا به حقی داشته اند که متاسفانه با مدیریت ناکارامد در مقابل اعتراضات بحق آنان، شاهد تغییر شعارهای آنان به  شعارهای سیاسی شده ایم با نشنیدن صدای مظلومانه کارگرانی که 6 ماه حقوق دریافت نکرده اند چه انتظاری جز تغییر شعارهای صنفی به شعارهای سیاسی خواهیم داشت! در مقابل شعارهای سیاسی وحضورنیروهای امنیتی مجبور به بازداشت کارگر،پرستار وکامیوندار خواهیم شد که همسر وفرزندان آنان چیزی برای ازدست دادن ندارند وسراسیمه در مقابل نظام گارد خواهند گرفت!

اگر نظام سیاسی 40 سال دوام آورد چون همواره در مقابلش معترضینی می دید که از جنس خودش نبود اشراف واشراف زاده ها ومرفهان بی درد ونهایتاگروه ها واحزاب سیاسی وابسته به غرب در مقابل نظام خود نمایی می نمودند اما جنس کارگر،معلم،پرستار واقشاری که خود انقلاب کرده وپشت سر امام راحل بودند را باید ببینیم وصدایشان را بشنویم و باید این تفاوت را درک کنیم.

دولتمردان باید بدانند که تهدید اصلی برای نظام سیاسی جنگ نیست  نبایدتهدید را در حوزه های نظامی گری شناسایی کنند از امام راحل آموخته ایم که تهدید واقعی ناوهای امریکایی در خلیج فارس نیستند بلکه تهدید واقعی در سرزمین خودی مستتر است تهدید برای نظام سیاسی را باید در حوزه مردمی بیابیم مردمی که از جنس خود نظام هستند مردمی که دست خالی در مقابل صدام و43 کشور حامی او ایستادگی کردند این مردم می توانند برای نظام بهترین فرصت ها را ایجاد نمایند اگر صدایشان شنیده نشود به مثابه اصلی ترین تهدید در مقابل نظام خودنمایی خواهند نمود اگر نظام سیاسی،کارآمدی خود را از دست بدهد وبجای اولویت قراردادن رفاه اجتماعی مردم ، به خارج از مرزها نگاه بیاندازد ومردم را فراموش نماید وحتی صدای آنان را نشنود وبه ندای آنان لبیک نگوید وبرخواسته های بحق ملت سرتعظیم فرود نیاورد در گردبادی از خشم همین مردم نابود خواهد شد.

نباید منتظر ماند تا صدای ملت به ناله تبدیل شود و ناله شان  به فریاد  بیانجامد و اگر فریادشان در میان عطسه رئیس حکومت ظلم ،گم بشود نهایتا طوفان  به پا خواهد شد ودر فضای طوفانی تمنای دولتمردان شنیده نخواهد شد این امر نه  ادعای من ، که سنت الهی وتجربه تاریخ است.

گوش دولتمردان  به صدای آهسته ونجیب ملت ایران باید حساس شود و به تمنای مردم ایران پاسخ بدهد در اینصورت می تواند به ملتش تکیه کند ودیگرنه تنها نیازی ندارد به عطسه ترامپ توجه کند بلکه فریاد ظلم  جهانی تنها با اخم  همین ملت درهم خواهد شکست .

 

دکتر محمد صفری - استاد دانشگاه

 

تاریخ انتشار : شنبه 20 بهمن 1397

خاطره فراموش ناشدنی از ژنو !

عصر یک روز معمولی  در شهر ژنو، سوار بر اتوبوس از مسیر دفتر سازمان ملل به رزیدانس جمهوری اسلامی  در حرکت بودم که اتوبوس در ایستگاه بین راه ایستاد. در میان مسافرینی که در حال سوار شدن بودند خانمی را دیدم که فرد معلولی در ویلچر  همراه خود داشت ودر انتظار سوار شدن  به اتوبوس بود یک آن به سبک عواطف واخلاق ایرانی قصد کمک کردم  تا ویلچر را داخل اتوبوس هدایت کنم اما اتفاق غیر قابل انتظار رخ داد!

راننده اتوبوس پیاده شد وویلچر را داخل اتوبوس قرار داد وسپس برگشت و به رانندگی خود ادامه داد!

اتفاق عجیب و رفتار متفاوت  کشور غیر اسلامی نسبت به فرد معلول در مقایسه با آنچه که در جمهوری اسلامی نسبت به جانبازان خود دیده ایم  مرا بشدت منقلب کرد! آن فرد جانباز نبود! جانش را برای میهن ومردم ونظام اسلامی  در تبق اخلاص نگذاشته بود وآن کشور امام خمینی نداشت وداعیه پیروی از دین کامل اسلام را نبود وآن فرد ویلچری فقط معلول بود! وبرای دفاع از خاکش معلول نشده بود! اما چگونه است که راننده اتوبوس مجاب می شود که اینگونه به فرد ناتوان تکریم کند و به کسی که از یک ناتوان نگهداری می کند احترام بگذارد! چقدر جانبازانی که برای رفتن از پله های ساختمان سازمان بنیاد جانبازان نزد حاملین وهمراهان خود خجالت زده شده وترجیع داده اند در کنج خانه خود بشینند وبسازند وسکوت پیشه کنند و چه خانواده های جانبازانی که از تبعیض وبی عدالتی وبی مدیریتی ها لحظه ای پشیمان از فرستادن فرزندان وهمسران خود به جبهه های جنگ بودند اما یاد امام وایمان الهی ترمیم  زخم های جگر گوشه های آنان می شود!

باید از مدیران لایق غیر مسلمان که در تکریم  شهروندان  ناتوان خود گوی سبقت را از مدیران مسلمانان گرفته اند درس بگیریم  تا دیگر  عبارت سید جمال الدین اسد آبادی را تکرار نکنیم که گفته بود "رفتم به غرب اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم وبرگشتم به شرق مسلمان دیدم ولی اسلام ندیدم "!

امید به توسعه کشور.

تاریخ انتشار : شنبه 20 بهمن 1397

وقوع انقلاب اسلامی در کشور ایران  که در سال 1979 اتفاق افتاد بی تردید پدیده ای بزرگ،منحصر به فرد، وغیرقابل مقایسه با سایر انقلابات جهان در قرون گذشته بوده است.

 انقلاب اسلامی ایران از نظرماهیت دینی،کیفیت رهبری،شرایط وقوع،ترکیب حضور و وضعیت ناهمگون نظام بین الملل، حتی با انقلاب کبیر فرانسه ونیز با انقلابات دهقانی چین و انقلاب کارگری(پرولتاری) اکتبر 1917 بلشویک ها به رهبری لنین قابل مقایسه نبوده وچند سر وگردن از اینگونه انقلابات که خود آوازه تاریخ شده اند بزرگتر،عمیق تر وتاثیر گذارتر بر توازن قوا ونظام دو قطبی دنیای آنروز بوده است.

خواستگاه این انقلاب نه صرفا اقتصادی بوده ونه برپایه طبقات اجتماعی خاص بنا شده است(متفاوت از انقلابات ذکر شده که برطبقات اجتماعی خاص بناشده ومطالبات اقتصادی دنبال می نمودند) رهبری آن نیز بدون تکیه به عوامل خارجی وبدون استفاده ازاحزاب وگروههای سیاسی وبدون استفاده از سلاح وتجهیزات نظامی وبا مشی توده ای توانست همه ظرفیت های نیروهای سیاسی مخالف داخل وخارج کشور را در پشت سر خود نگاه دارد در شرایطی که دین از سوی انقلابیون شرق وتئوریسین های غرب " افیون جامعه تلقی شده وباعث ایستایی جوامع معرفی شده بود  وآموزه های مذهبی از سوی روشنفکران وبرخی رهبران ملی در تاریخ معاصر ایران، عامل عقب ماندگی کشور برداشت شده بود  رهبری این انقلاب با دین وآموزه های دینی به میدان آمد و دین را عامل اصلی انقلاب وتغییر در نظام بین الملل متبلور ساخت.

انقلاب اسلامی ایران " تئوریهای انقلاب" که از سوی میشل فوکو( اندیشمند مشهور فرانسوی ) ،تدا اسکاچ پل (جامعه شناس ودانشمند مشهور امریکاییجیمز رابرت "جیم" دیویس( نظریه پرداز مشهور امریکایی)وبسیاری دیگر از نظریه پردازان غربی وشرقی مطرح شده بود را متزلزل نمود وآنان را واداشت تا در نظریه ها وتئوریهای خود نسبت به "انقلاب" تجدید نظر نمایند.

 فرهنگ ، دین و شعور سیاسی مردم ایران همراه با رهبری توانمند و شخصیت کاریزماتیک امام خمینی، ظرفیت عظیمی ایجاد نمود تا قدرت تا دندان مسلح رژیم پهلوی  و همراهی دو ابر قدرت غرب(امریکا-بلوک سرمایه داری وامپریالیستی) وشرق(شوروی-بلوک مارکسیستی و کمونیستی) قادر به توقف،انحراف واستحاله انقلاب اسلامی نشدند.

پس از انقلاب اسلامی، تهدیدات همه جانبه با ابعاد کمی وکیفی بسیار گسترده با هدف تغییر یا تلاشی در مقابل انقلاب قرار داشت در دهه اول بعد از انقلاب اسلامی طراحی چند کودتا ،در حالی که ساختار منسجمی در نظام سیاسی ایجاد نشده بود، راه اندازی جنگ تمام عیار عراق علیه ایران،درحالی که ساختار نظامی وجنگی حداقلی هم شکل نگرفته بود،اپوزیسیون سیاسی همراه با مشی مسلحانه با حجم بسیار بالا ودر اکثر مناطق کشور از کردستانات تا سیستان و بلوچستان وترکمن وجنگل های مازندران و...علیه امنیت ملی دست در دست عربستان،عراق،شوروی سابق وامریکا نا امنی ایجاد کردند در حالی که سیستم امنیتی اطلاعاتی منسجم همراهبا تجهیزات وامکانات مقتضی شکل نگرفته بود،اشغال سفارت امریکا توسط دانشجویان مسلمان انقلابی(سفارت مرکز توطئه وجاسوسی علیه انقلاب شده بود)،حمله جنگنده های امریکایی از طریق طبس،اعلام جنگ مسلحانه سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین وهمدستی وهمکاری این گروه با صدام حسین،وجود خانه های تیمی وایجاد ترور وبمب گذاری ودرگیریهای مسلحانه درون شهری و بمب گذاری در حزب جمهوری اسلامی وکشتار بیش از 70 تن از مقامات اجرایی ونمایندگان مجلس شورای اسلامی ، انفجار در مقر نخست وزیری وبه شهادت رساندن رئیس جمهور ونخست وزیر ، و.... در واقع تهدیدات متعدد که امنیت ملی نظام نوپای انقلاب را ازطریق جنگ،تحریم،تجزیه طلبی مناطق جنوب وغرب وحضور ستون پنجم ونفوذ در ارکان نظامی سیاسی،همراهی وائتلاف بنی صدر(اولین رئیس جمهور انقلاب اسلامی)با رجوی سردمدار سازمان منافقین، همراه با سهم خواهی ملی گریان واحزاب کمونیست از یکطرف و سوء استفاده مهدی بازرگان(دولت موقت که با حکم امام منصوب شده بود) که تمام ملی گراهایی که در حزب نهضت آزادی بودند را بعنوان وزرا کابینه خود به قدرت رسانده وبرخلاف نظر معمار ورهبر انقلاب ،جدایی دین از سیاست ونیز همراهی با غرب را پیشه راه خود کرده بود از طرف دیگر دامنه وحوزه تهدیدات علیه انقلاب را گسترده ونیز عمیق تر نموده بود .

بطور کلی تهدیدات دهه اول انقلاب به مراتب در همه ابعاد به تناسب رشد وتکنولوژی آن دوره بیشتر از دو دهه اخیر بوده است اما خطری که امروز انقلاب را به مخاطره انداخته به مراتب بیشتر از دهه اول می باشد به عبارت دیگر "چرا تهدیدات انقلاب دردو دهه جاری جدی تر است؟"

سوال بزرگ در همین نقطه متمرکز است ونویسنده قصد دارد به چرایی آن بپردازد.

ادامه دارد ......

 

دکتر محمد صفری  استاد دانشگاه

تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1394

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

 

محمد صفری؛ مشاور شهردار کرج در امور پدافند غیرعامل و رئیس کمیته پدافند غیرعامل این دستگاه، ضمن تشریح اهداف پدافند غیرعامل در شهر کرج، امکانات و نقاط ضعف و قوت شهر در این حوزه را بیان کرد.

اهداف پدافند غیر عامل چیست؟

 ما به دنبال تبیین دفاع غیر نظامی شهری هستیم که به لاتین civil defence  گفته می شود. در دفاع شهری باید یک شهر امن و پایدار در برابر تهدیدات را طراحی کنیم این ویژگی ها عبارتند از: امن و پایدار و مقاوم بودن برابر تهدیدات دشمن، دارای کارکردهای متوازن و توزیع شده در گستره شهر، دارای تعامل مناسب با خارج از شهر برای امکان جابجایی جمعیت، دارای قابلیت مدیریت مطلوب بحران ناشی از جنگ در شهرها، دارای زیر ساخت های مطمئن و امن شهری و چند منظوره در برابر تهاجم دشمن، دارای نظام مدیریت شهری توسعه یافته، نهادینه شده و امن، دارای حد اقل آسیب پذیری در مراکز حیاتی، حساس و مهم شهری، دارای فضاهای امن عمومی کافی برای شهروندان در برابر تهدیدات نوین، دارای فضای امن مدیریت بحران در کلیه حوزه ها و دستگاه ها، دارای شهروندان آموزش دیده با آمادگی بالا و مقاوم و سازماندهی شده در سیستم های منسجم شهری در برابر تهدیدات.

آیا این ایده آل ها قابل اجرا است؟ آیا شهر کرج چنین ویژگی هایی دارد یا می تواند داشته باشد؟

در شرایط فعلی چنین تدابیری برای کرج اتخاذ نشده است لذا در اولین حملات موشکی دشمن، برق و گازدچار اختلال می شود. به دنبال آن بحران آب به وجود می آید و در نتیجه آذوقه مردم با کمبود شدید مواجه می شود. برق و گاز نباشد مواد غذایی قابل نگهداری نیست. ارتباطات مخابراتی و صدا و سیما قطع می شود و مدیران مرتبط با بحران و پدافند غیر عامل وسیله ارتباطی نخواهد داشت. برخی پلها و راه های مواصلاتی مورد اصابت قرار می گیرند و در نتیجه تردد تشدید می شود لذا مهمترین وظیفه تمامی نهادهای مسئول بخصوص مدیران شهری، برنامه ریزی و اقدام جهت کاهش آسیب ها و ایجاد ایمنی و پایداری نسبی زیرساختهای مهم شهر می باشد.

پیشنهاد و راهکارهای شما چیست؟

برای کاهش تلفات و ضایعات مردم غیرنظامی، تاسیسات و تجهیزات شهری، باید در طرح های توسعه جدید شهری و یا حتی بازسازی محله های مخروبه به عناصر دفاع غیرعامل(پدافند غیرعامل) توجه ویژه شود. همچنین باید موارد ساختاری و کارکردی مناسب و پیش بینی جهت مکان یابی بهینه (رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل) انجام گیرد که برخی از این موارد عبارتند از:
1- تدوین قوانین و مقررات حمایتی لازم در راستای دفاع غیرعامل شهری از سوی مراجع قانونگذار، استانداری، شهرداری، اداره مسکن و شهرسازی و دیگر ادارات تاثیرگذار.
2- ایجاد پناهگاه پیش ساخته به اندازه کافی
3- ساخت پناهگاه در محیط مسکونی شهروندان و پناهگاه های عمومی
4- ایجاد اماکن امن مانند بیمارستان
5- انتخاب مکان های مناسب برای استقرار مراکز زیست و فعالیت
6- سازماندهی بسیار قوی و منسجم مردم در شهرها
7- برنامه ریزی پیش از بروز فاجعه برای کاهش تلفات و خسارات
8- پیش بینی و ذخیره سازی نیایزهای ضروری مثل سوخت، آب، آذوقه در محدوده شهری
9- توسعه الگوی محلات خوداتکا در شرایط جنگ
10- دومنظوره کردن فضاهای عمومی با قابلیت بهره برداری در شرایط بحران
11- ایجاد و ساماندهی معابر با ویژگی تخلیه و امدادرسانی سریع به مردم
12-اعمال ملاحظات پدافند غیرعامل در نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده شهری
13- بهسازی و ایمن سازی وضع موجود ساختمان های عمومی مسکونی مردم
14- ایجاد فرهنگ ایمنی و فرهنگسازی مداوم
15- آموزش مدیران شهری در مورد پدافند غیرعامل
16- لزوم آگاهی شهروندان درباره پدافند غیرعامل

آیا توصیه و یا پیامی به مسئولان شهری دارید؟

با توجه به اینکه استانداری نهاد حاکمیتی است و مرکز ثقل قدرت در استان به شمار می آید ضروی است نسبت به سازماندهی مدیران بحران و پدافند غیر عامل مثل شهرداری اقدام نماید. بخصوص ما در استان نیازمند یک سازماندهی قوی با نگاه مدیریتی یکپارچه شهری هستیم و این اتفاق نمی افتد مگر در مرکز استانداری و با همکاری همه دستگاه ها و بخش های ذیربط.

تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1394

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

مشاور شهردار کرج در موضوع پدافند غیر عامل، اطلاع رسانی را یکی از عوامل موثر در فرهنگ سازی این مبحث بین شهروندان دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، محمد صفری در جلسه ای که به منظور بررسی موضوع پدافند  در محل سازمان زیباسازی کرج برگزار شد به اهمیت توجه به پدافند غیر عامل اشاره و بیان کرد: اطلاع رسانی می تواند ضرورت توجه به این موضوع را برای شهروندان روشن کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه لازم است تمام شهرها به تجهیزات دفاعی در برابر تهدیدات ناشی از طبیعت و تهدیدات ناشی از دیگر کشور ها مجهز شوند، اظهار داشت: اصول مقابله با پدافند غیر عامل در دنیا یکسان است اما پیاده سازی این موضوع در شهرها و کشورهای مختلف به اولویت زیرساخت های آن بستگی دارد.

وی اضافه کرد: به منظور افرایش ایمنی شهر دستگاه های خدمت رسان باید به مدیریت یکپارچه شهری برسند و هماهنگی زیرا تعامل بین این دستگاه ها نشان دهنده توجه به سلامت شهروندان و حفاظت از آنان است.

مشاور شهردار کرج در بحث پدافند غیر عامل، پراکنده سازی، جانمایی مطلوب، حساسیت زدایی، استتار، فریب دشمن و ... را از جمله اقدامات مهم در پدافند غیر عامل ذکر و عنوان کرد: این اقدامات باید با نگاه دفاعی در شهر ایجاد شوند تا درصورت بروز حادثه طبیعی و یا حمله احتمالی دشمن، شهر و شهروندان دچار آسیب نشوند.

صفری با اشاره به اینکه اگر شهروندان و مسئولان شهری در جریان حوادث احتمالی قرار گیرند، همکاری آنها در اجرای پدافند غیرعامل دو چندان می شود، گفت: همکاری سازمان زیباسازی در گسترش اطلاع رسانی می تواند کمک شایانی به تحقق این مهم کند.

این مسئول استفاده از بیلبوردهای یا تلوزیون شهری در آگاه سازی شهروندان در این خصوص را خواستار شد و افزود: هدف از اجرای پدافند غیر عامل برنامه ریزی به منظور ایجاد رفاه و آرامش و امنیت در شهر است و در صورتی که المان ها نیز پیام آگاهی از پدافند غیر عامل باشند، نهادینه شدن فرهنگ پدافند غیر عامل دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه آموزش های شهروندی نیز نقش بسزایی در فرهنگ سازی پدافند غیر عامل دارد، عنوان کرد: در صورتی که آموزش موارد ایمنی در خصوص پدافند غیر عامل در آموزش های شهروندی قرار گیرد در آینده ای نه چندان دور شاهد شهری ایمن و آرام در زمینه های بلایای طبیعی و غیر طبیعی خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری کر ج در ادامه این نشست، ضمن استقبال از همکاری در اطلاع رسانی پدافند غیر عامل، آمادگی کامل سازمان را در همکاری در ابعاد تبلیغاتی، اطلاع رسانی و آموزش اعلام کرد و خواستار برگزاری دوره های آموزشی در این خصوص برای پرسنل سازمان شد.

تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آذر 1394

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

کشور در آستانه دو انتخابات مهم قرار دارد انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری هر یک در سرنوشت سیاسی کشور تعیین کننده خواهند بود.

علیرغم اینکه آمارهای رسمی نشان می­دهد که ایران بعد از انقلاب بطور متوسط هر سال پذیرای یک انتخابات در کشور بوده و بطور طبیعی می بایستی در این حوزه آبدیده شده و انتخابات رو به بهبودی داشته باشیم اما تجارب انتخابات ایران نشان داده است که بهترین و سالمترین انتخابات را در دهه های بعد از انقلاب تجربه نموده و هرچه قطار انتخابات جلو آمده آسیب های جدیدتری را برای مردم به ارمغان داشته است. انتخاباتی که با حضور و مشارکت مردمی در ایران برگزار می شود باید بعنوان فرصت بی نظیر مورد استفاده منافع ملی قرار گیرد اما متاسفانه نتایج عکس برای مردم و نظام سیاسی به ارمغان آورده است و مصادیق بارز آن در انتخابات 88 و نیز انتخابات شوراهای اسلامی سال 92 قابل لمس است.

 استان البرز بویژه شهرستان کرج در حالی به استقبال مهمترین انتخابات پیش رو گام می نهد که خود همچنان زیر بار درد زایمان انتخابات شورای اسلامی سال 92 قد خمیده و رگه هایی از بی اعتمادی به حفظ آراء مردم در جامعه سیاسی آرامیده است.

شرایط ذهنی و عینی برای پایانی پیروزمندانه در انتخابات کرج متصور نیست مگر اینکه مسئولین مرتبط تلاشی مضاعف برای آماده سازی فراهم آورند.

مسئولین استانداری و فرمانداری غالبا شناخت کافی از استان نداشته و لایحه های قدرت سیاسی استان برای آنان ناشناخته است، سران قومیت ها را نمی بینند، آسیب های انتخابات گذشته را نه تنها شناسایی نکرده بلکه در حل موقت آن نیز ناتوان بوده اند، گرایشات سیاسی و سایه های قدرت نزد آنان در حدی شناخته شده اند که ظاهر هستند و با اهداف فردی، صنفی و رانت خواهانه خوشرقصی می نمایند، سازماندهی و ساماندهی تشکیلاتی و اداری انتخابات بصورت مطلوب صورت نگرفته (بزعم نویسنده) و مسئولین غیر بومی استانداری و فرمانداری همچنان خالصانه غرق در مشغله های روزمرگی بوده و یا فرصت چانه زنی با گروهای سیاسی، لایحه های اجتماعی، و... را نداشته و یا آن را به برگزاری چند جلسه خلاصه کرده اند.

در احزاب و تشکل های سیاسی که در فضای ایجاد شده در دولت روحانی خود را پیدا کرده اند به تصور اینکه فرهنگ و روحیه و توان ذهنی برای پیشروی جامعه را در قالب حزب سیاسی دارا هستند بدون آموزش­های حزبی و تجربیات آن در درون خود آشوب به پا کرده و سهم خواهی و قدرت طلبی را از قبل از حرکت های مقدماتی حزبی نمایان ساخته اند و در مورد احزاب و تشکل های قارچ گونه که فقط در آستانه انتخابات ها نمایان می شوند مدعیان جامعه سیاسی خود اول خط هم نیستند به همین جهت عملا آماده ضربه زدن به انتخابات پیش رو گارد گرفته اند. خود حدیثی بخوان از این مجمل!

شرایط ذهنی برای انتخابات که نخبه ها، پیش روها، احزاب و تشکل های سیاسی می باشند در حال آموزش "آب و بابا" هستند و دستگاه­های اجرایی و در راس آن استانداری و فرمانداری­ها بدلیل تغییرات متعدد پست های سیاسی و اجتماعی و مهاجرت از همدان و اردبیل و.... شناخت کافی از بدنه و کف انتخابات کرج نداشته و در شرف تجربه اولین انتخابات در این استان خواهند بود در حالی که خود درگیر چالش های بسیاری در این شهر بوده و دیده نمی شوند مگر عوامل سود جو، که خود را با هدف به ثقل قدرت نزدیک نموده و مسیر را نزد بالایی ها نقاشی شده نشان خواهند داد.

در کف خیابان و در متن جامعه که همان شرایط عینی گفته می شود بی رمق، نامطمئن، آسیب دیده، و با دلی پر از درد بخاطر امامشان و دینشان و شهدایشان و برای حفظ انقلابشان ناخواسته خود را آماده انتخابات می کنند شرایط عینی جامعه برای انتخابات آماده است اما اینگونه آماده است! که اگر نبود آماده نبود انتخاباتی برگزار نمی شد مردم می آیند و می دانند که در فضای انتخابات زور و زر و تزویر خواهند دید و مبهوت می مانند که کاندیدهای مجلس میلیاردها تومان هزینه می کنند اما همچنان معلوم نمی شود که هزینه های گزاف انتخاباتی از کجا و توسط چه کسانی به کاندیدها داده می شود و چه اهدافی را دنبال می­کند قانونگذار و مسئولین نظارتی اندازه پوسترهای انتخاباتی را معین کرده و محدودیت های تبلیغاتی را مشخص کرده اما میلیاردها تومان هزینه های کاندیداها در این دایره دیده نمی شود ... .

استان البرز تلاش نماید آسیب هایی که مشخص و معین است را مورد بازنگری قرار داده و در رفع آن بکوشند استانداری و فرمانداری­ها کار انتخابات را صرفا به بخش های تعیین شده نسپارند و با نشست های متعدد تشکیلاتی با کاندیدها و تشکل ها و احزاب، اقدام به هماهنگی های لازم و آموزش های کافی نمایند رسانه ها را مدیریت نموده و از آنان در جهت منافع ملی کمک بگیرند رسانه های استان البرز غالبا در "سطح" رشد کرده و نیازمند دیده شدن و تعامل و تکامل هستند نباید اجازه داده شود از چهارچوب قانون خارج شوند قانون باید ملاک و محک انتخابات استان باشد از هم اکنون تشکل های موسوم به 400 نفر بصورت غیرقانونی تجمعات تحریک کننده در سطح شهر دارند احزاب بصورت غیر قانونی فعالیت دارند کاندیدهای شناخته شده فعالیت های زودهنگام و غیرقانونی را در پیش گرفته اند و مباحثی مبنی بر رد صلاحیت برخی از کاندیداهایی که در حال فعالیت و هزینه کردن هستند در سطح شهر توزیع شده و هدفمند در تخریب یکدیگر قدم بر می دارند و... آیا مدیریت کلانی در استان برای برگزاری انتخابات مبتنی بر قانون دیده می شود؟ از نظر نویسنده پاسخ منفی است و طوفان انتخابات آهسته آهسته در حال سرعت گرفتن است و متاسفانه مورد مدیریت هم قرار نگرفته است و این برای استان البرز فاجعه ای دگر است!
تنها چشم انداز مثبت، تکیه به تجارب ارزنده شخص استاندار است که خاضعانه توصیه می شود از فضای اقتصاد و بازدیدهای متعدد و وقت گیر چند صباحی آزاد شده بدون صرفا تکیه و صرفا اعتماد به گزارشات پائین دستی، خود فضای انتخابات را مدیریت کنید و فندانسیون آن­را پایه گذاری کنید و مسیر هیئتی و بی برنامگی را به مسیری تشکیلاتی و قانونمند تبدیل نمائید.

تاریخ انتشار : دوشنبه 02 آذر 1394

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با حضور رئیسان جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و نخست وزیر الجزایر در دوشنبه مورخه 2/9/94 در سالن اجلاس سران برگزار گردید.

ریاست این دوره از اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز را حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برعهده داشت.

همچنین در این اجلاس فرستاده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، سالم البدری دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و آلدو فلورس کویرگان دبیرمجمع بین المللی انرژی حضور یافتند.

سران کشورهای صادرکننده گاز دراین نشست  مسایل مربوط به بازار جهانی گاز را مورد بررسی قرار داده و بیانیه پایانی سومین اجلاس سران GECF  را نیز صادر نمودند.

مقایسه سران شرکت کننده در اجلاس تهران با دو اجلاس پیشین که در قطر و روسیه برگزار شد، از رکورد شکنی در این اجلاس حکایت دارد. بر این اساس، علاوه بر رئیس جمهوری ایران، هشت رئیس دولت دیگر نیز در سومین اجلاس سران GECF شرکت نمودند.

بیژن زنگنه وزیر نفت در این خصوص می گوید: حضور 9 رئیس دولت در اجلاس سران جی.ای.سی.اف بی سابقه است؛ در نخستین اجلاس سران که در قطر برگزار شد، چهار رئیس دولت و در دومین اجلاس در روسیه نیز 6 رئیس دولت حضور داشتند.

ویژگی عمده اجلاس سران تهران که آن را از دو اجلاس پیشین متمایز می کند، همزمانی آن با تحولات بزرگ در بازار جهانی گاز است به طوری که محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این خصوص اظهار داشت که: اجلاس سران جی.ئی.سی.اف در حالی در تهران برگزار شد که بازار جهانی گاز، تغییراتی عمده را از نظر عرضه و تقاضا تجربه می کند.

حضور تولیدکنندگان غیر عضو جی.ئی.سی.اف مانند آمریکا، استرالیا در بازار جهانی گاز و تهدید بازار صادراتی کشورهای عضو GECF توسط آنها، رشد صنعت گاز مایع (ال.ان.جی) و کاهش قیمت گاز از تحولات و چالش هایی است که اعضای این مجمع را تحت تاثیر قرار می دهد.

اعضای GECF در این  اجلاس موضوعات و دغدغه ها ی کشور متبوع خود را مورد توجه قرار داده و راهکارهای ارتقای این مجمع در عرصه بین المللی را بررسی نمودند.

بر این اساس، اجلاس تهران می تواند نقطه عطفی در فرایند تکامل و بلوغ GECF باشد. ضمن آنکه می تواند با ورود جدی به مسائل و چالش های صنعت و تجارت جهانی گاز و ایجاد بسترها و زمینه های همکاری های فنی، اقتصادی و سیاسی میان کشورهای عض GECF، زمینه ارتقای جایگاه این نهاد بین المللی و همچنین جایگاه و اهمیت کشورهای دارنده و صادرکننده گاز جهان در معادلات اقتصادی و سیاسی بین المللی را فراهم کند.

اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در اولین نشست خود را در قط برگزار نمودند شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند GECF در حال فعالیت روی ارزیابی بهترین راه ها برای حل و فصل چالش های کنونی در بازارهای منطقه ای و جهانی گاز و هماهنگی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز و راه اندازی گفت وگوهای موثر میان آنهاست.

یکی دیگر از مسائل مهم مورد بحث در نخستین نشست سران، تعریف جایگاه و نقش گاز طبیعی در ساخت یک اقتصاد با تولید کربن کم، هماهنگی آن با توسعه انرژی های جایگزین و ترویج منافع محیط زیستی این سوخت پاک بود.

این مجمع در دومین نشست خود  در ژوئن ٢٠١٣ (١٠ تیرماه ١٣٩٢) در مسکو و در کاخ کرملین به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و مقام های ارشد الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا و اعضای ناظر عراق، هلند و نروژ برگزار شد.

نتیجه این نشست با عنوان «بیانیه مسکو» (Moscow Declaration)، منتشر شد. در این بیانیه، کشورهای عضو جی.ئی.سی.اف به اتفاق آرا بر تقویت نقش این مجمع، افزایش همکاری های جهانی برای حفاظت از منافع جی.ئی.سی.اف، حفظ اصول مبادلات بین المللی و تقویت نقش بنیادی قراردادهای بلندمدت و ادامه حمایت از قیمت گذاری گاز براساس شاخص قیمت های نفت و فرآورده های نفتی تاکید کردند.

مقام های دولت های عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین نسبت به افزایش استفاده از گاز طبیعی، ترویج استفاده از گاز طبیعی در بخش های مختلف و مذاکرات جی.ئی.سی.اف با همه بازیگران و سهامداران بازار گاز، ترویج و توسعه نقش گاز به عنوان حامل انرژی سازگار با محیط زیست برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی تاکید کردند.

اهمیت حضور پوتین در این مجمع:

 این سفر دومین سفر پوتین به تهران طی هشت سال گذشته بوده است.

 سفر پوتین به تهران کوتاه اما مهم تلقی می شود. این سفر نماد روابط نزدیک میان دو کشوری است که در سوریه متحد یکدیگرند. وی در حاشیه این اجلاس گفت و گوهایی محوری با مقامات ایران از جمله با مقام معظم رهبری داشت بطور کلی شکل گیری محور مسکو ـ تهران خوشایند کشورهای عربی نخواهد بود.

پوتین در این سفر مسائل مطرح میان دو کشور از قبیل مسائل ژئوپلیتیک، نظامی و اقتصادی را مورد بحث قرار داده است. همچنین گفته می شود که پرونده سوریه و موضوع تروریسم، از موضوعات مهم مورد مذاکرات ایشان با مقامات ایرانی بوده است.

کشورهای عضو و نقش مجمع:

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.

تاریخ انتشار : دوشنبه 09 آذر 1394

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

 

رئیس کمیته پدافند غیرعامل شهرداری کرج، به تشریح جایگاه پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیداتی که منشاء انسانی دارد و توسط دشمن صورت می گیرد، ایفای نقش می کند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، پنجمین نشست کمیته پدافند غیرعامل شهرداری کرج در سالن کنفرانس سازمان عمران و نوسازی شهرداری برگزار شد و ضمن آن رئیس کمیته پدافند غیرعامل این دستگاه به بیان کارکردهای پدافند غیرعامل در حوزه شهری و تفاوت ماموریت های آن با مدیریت بحران پرداخت.

 


محمد صفری در این نشست اظهار داشت: حوزه پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیداتی که منشاء انسانی دارد و توسط دشمن صورت می گیرد، ورود می کند. همچنین تهدیداتی که منشاء صنعتی دارد در این دسته قرار می گیرند.

 


وی بیان داشت: تهدیداتی چون جنگ، تروریسم، شورش و نیز تهدیدات میکروبی، شیمیایی، خرابکاری های صنعتی عمد یا غیرعمد نیز از مواردی است که پدافند غیرعامل را فعال کرده و باید برای این رخدادها از پیش اقدامات بازدارنده صورت داد.

 


صفری گفت: اقدامات پدافند غیرعامل کمک می کند در مقابل تهدیداتی که رشد طبیعی هم دارد، مقاوم شویم. در این زمینه فعالیت ها سبب کاهش آسیب های احتمالی و خسارات انسانی و مالی می شود.

 


وی، ضمن تاکید بر ضرورت کادرسازی و تشکیل یک تیم قوی و کاربردی در پی اجرای جلسات و هماهنگی هایی که به واسطه شکل گیری کمیته پدافند غیرعامل صورت خواهد گرفت، اقداماتی که در مناطق و سازمان های شهرداری کرج طی هفته پدافند غیرعامل انجام گرفته بود را مورد بررسی قرار داد و از تلاش مسئولان مربوطه در این زمینه تقدیر کرد.

 


این جلسه مصوباتی را نیز به همراه داشت که از جمله آنها آسیب شناسی از مراکز مهم حوزه های هر یک از مناطق و سازمان ها در زمینه پدافند غیرعامل و ارائه طرح های مرتبط در این خصوص، مطالعه در خصوص پروژه های مهم عمرانی و تهیه طرح های ایمن سازی در هر منطقه و سازمان، راه اندازی کتابخانه تخصصی پدافند غیرعامل در بخش های مختلف شهرداری کرج و نیز آسیب شناسی درباره ساختمان های متعلق به شهرداری.