تاریخ انتشار : جمعه 27 مهر 1403

مهاجرت در فرهنگ دهخدا به معنای ترک دیار گفتن ودر مکان دیگر اقامت گزیدن تعریف شده است. بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال، استان البرز در کنار دو استان تهران واصفهان مهاجر پذیرترین استانهای کشور محسوب گردیده است.
اگر چه مهاجرت فی نفسه نمی تواند تهدید باشد و بعضا بویژه در کشورهای اروپایی و امریکا از آن بعنوان فرصت نیز استفاده شده است  اما در شرائط نابسامانی استان البرز این پدیده تماما تهدیدی بیش تلقی نمی گردد.
مهاجرت های بویژه بی رویه که هیچگونه کنترل و مدیریتی برآن دیده نمی شود غالبا باعث سکونت جمعیت در بناهای غیر قانونی وبه دور از استانداردهای جاری ونهایتا ایجاد ناهمگونی در ترکیب جمعیتی وبستر ساز بسیاری از معضلات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وامنیتی گردیده است.
بویژه مهاجرت هایی که ریشه های جرم وجنایت داشته وبعضا در حاشیه اماکن امنیتی مانند زندانها تولید شده  تا حدی که  از اینگونه  مناطق و محله ها بعنوان مناطق آلوده یاد می گردد.(که بررسی ابعاد تهدیدات اینگونه مناطق قابل تامل وبررسی است).
ریشه های بخشی از جرائم عمومی،ناامنی های اجتماعی وناهنجاریهای فرهنگی رو به گسترش ذیل که باعث آزار شهروندان البرزی شده است در چارچوب همین پدیده قابل تعریف خواهد بود:
1.      گسترش تولید وتوزیع مواد مخدر غالبا صنعتی
2.      جعل اسناد دولتی
3.      ساخت وسازهای غیر مجاز
4.      وجود اراذل واوباش
5.      وجود افاغنه غیر مجاز
6.       وجود زنان فاسد خیابانی
7.      وجود اماکن رو به گسترش پارتی های مختلط شبانه در باغات واماکن نیمه خصوصی
8.      گسترش متکدیان ایرانی وخارجی در سطح شهر
9.      گسترش جرائم  بویژه  خرد
10.  افزایش خفت گیری وکیف زنی
11.  مزاحمت های آشکار خیابانی علیه زنان حتی محجبه
12.  وجود سلاح های غیر مجاز
13.  افزایش مناطق موسوم به آلوده در استان
14.  درگیری های قومیتی 
مهاجرت بی رویه در استان البرز ضمن اینکه شکست امنیتی ایجاد می نمایدبرنامه ریزیهای زیربنایی را در استان مختل نموده است.  همچنین این پدیده حوزه های حمل ونقل شهری،اشتغال، فرهنگ ،آموزش ورفاه عمومی را تحت الشعاع خود قرار داده است.
بدیهی است که شناخت علمی پدیده مهاجرت بعنوان پایه واساس مدیریت وسیاستگذاری در کشور واستان قابل تامل وسرمایه گذاری است و بی توجهی به آن، مدیریت وبرنامه ریزی را با چالش روبرو خواهد نمود.
در مجال بعدی عوامل مهاجرت بی رویه در استان را مورد کنکاش قرار خواهیم داد وسپس توصیه هایی در حد این نوشتار برای درمان تدریجی آن ارائه خواهد شد.
در انتها به استاندار متدین وبا تجربه استان البرز پیشنهاد می گردد  دستور فرمایند با تشکیل یک کمیته دائمی و مستقل کارشناسی با ترکیب علمی واجرایی  اقدام به بررسی ومدیریت مهاجرت در استان البرز بنمایند.
 
محمد صفری

استاد دانشگاه وکارشناس مسائل سیاسی وبین المللی