تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آذر 1394

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

کشور در آستانه دو انتخابات مهم قرار دارد انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری هر یک در سرنوشت سیاسی کشور تعیین کننده خواهند بود.

علیرغم اینکه آمارهای رسمی نشان می­دهد که ایران بعد از انقلاب بطور متوسط هر سال پذیرای یک انتخابات در کشور بوده و بطور طبیعی می بایستی در این حوزه آبدیده شده و انتخابات رو به بهبودی داشته باشیم اما تجارب انتخابات ایران نشان داده است که بهترین و سالمترین انتخابات را در دهه های بعد از انقلاب تجربه نموده و هرچه قطار انتخابات جلو آمده آسیب های جدیدتری را برای مردم به ارمغان داشته است. انتخاباتی که با حضور و مشارکت مردمی در ایران برگزار می شود باید بعنوان فرصت بی نظیر مورد استفاده منافع ملی قرار گیرد اما متاسفانه نتایج عکس برای مردم و نظام سیاسی به ارمغان آورده است و مصادیق بارز آن در انتخابات 88 و نیز انتخابات شوراهای اسلامی سال 92 قابل لمس است.

 استان البرز بویژه شهرستان کرج در حالی به استقبال مهمترین انتخابات پیش رو گام می نهد که خود همچنان زیر بار درد زایمان انتخابات شورای اسلامی سال 92 قد خمیده و رگه هایی از بی اعتمادی به حفظ آراء مردم در جامعه سیاسی آرامیده است.

شرایط ذهنی و عینی برای پایانی پیروزمندانه در انتخابات کرج متصور نیست مگر اینکه مسئولین مرتبط تلاشی مضاعف برای آماده سازی فراهم آورند.

مسئولین استانداری و فرمانداری غالبا شناخت کافی از استان نداشته و لایحه های قدرت سیاسی استان برای آنان ناشناخته است، سران قومیت ها را نمی بینند، آسیب های انتخابات گذشته را نه تنها شناسایی نکرده بلکه در حل موقت آن نیز ناتوان بوده اند، گرایشات سیاسی و سایه های قدرت نزد آنان در حدی شناخته شده اند که ظاهر هستند و با اهداف فردی، صنفی و رانت خواهانه خوشرقصی می نمایند، سازماندهی و ساماندهی تشکیلاتی و اداری انتخابات بصورت مطلوب صورت نگرفته (بزعم نویسنده) و مسئولین غیر بومی استانداری و فرمانداری همچنان خالصانه غرق در مشغله های روزمرگی بوده و یا فرصت چانه زنی با گروهای سیاسی، لایحه های اجتماعی، و... را نداشته و یا آن را به برگزاری چند جلسه خلاصه کرده اند.

در احزاب و تشکل های سیاسی که در فضای ایجاد شده در دولت روحانی خود را پیدا کرده اند به تصور اینکه فرهنگ و روحیه و توان ذهنی برای پیشروی جامعه را در قالب حزب سیاسی دارا هستند بدون آموزش­های حزبی و تجربیات آن در درون خود آشوب به پا کرده و سهم خواهی و قدرت طلبی را از قبل از حرکت های مقدماتی حزبی نمایان ساخته اند و در مورد احزاب و تشکل های قارچ گونه که فقط در آستانه انتخابات ها نمایان می شوند مدعیان جامعه سیاسی خود اول خط هم نیستند به همین جهت عملا آماده ضربه زدن به انتخابات پیش رو گارد گرفته اند. خود حدیثی بخوان از این مجمل!

شرایط ذهنی برای انتخابات که نخبه ها، پیش روها، احزاب و تشکل های سیاسی می باشند در حال آموزش "آب و بابا" هستند و دستگاه­های اجرایی و در راس آن استانداری و فرمانداری­ها بدلیل تغییرات متعدد پست های سیاسی و اجتماعی و مهاجرت از همدان و اردبیل و.... شناخت کافی از بدنه و کف انتخابات کرج نداشته و در شرف تجربه اولین انتخابات در این استان خواهند بود در حالی که خود درگیر چالش های بسیاری در این شهر بوده و دیده نمی شوند مگر عوامل سود جو، که خود را با هدف به ثقل قدرت نزدیک نموده و مسیر را نزد بالایی ها نقاشی شده نشان خواهند داد.

در کف خیابان و در متن جامعه که همان شرایط عینی گفته می شود بی رمق، نامطمئن، آسیب دیده، و با دلی پر از درد بخاطر امامشان و دینشان و شهدایشان و برای حفظ انقلابشان ناخواسته خود را آماده انتخابات می کنند شرایط عینی جامعه برای انتخابات آماده است اما اینگونه آماده است! که اگر نبود آماده نبود انتخاباتی برگزار نمی شد مردم می آیند و می دانند که در فضای انتخابات زور و زر و تزویر خواهند دید و مبهوت می مانند که کاندیدهای مجلس میلیاردها تومان هزینه می کنند اما همچنان معلوم نمی شود که هزینه های گزاف انتخاباتی از کجا و توسط چه کسانی به کاندیدها داده می شود و چه اهدافی را دنبال می­کند قانونگذار و مسئولین نظارتی اندازه پوسترهای انتخاباتی را معین کرده و محدودیت های تبلیغاتی را مشخص کرده اما میلیاردها تومان هزینه های کاندیداها در این دایره دیده نمی شود ... .

استان البرز تلاش نماید آسیب هایی که مشخص و معین است را مورد بازنگری قرار داده و در رفع آن بکوشند استانداری و فرمانداری­ها کار انتخابات را صرفا به بخش های تعیین شده نسپارند و با نشست های متعدد تشکیلاتی با کاندیدها و تشکل ها و احزاب، اقدام به هماهنگی های لازم و آموزش های کافی نمایند رسانه ها را مدیریت نموده و از آنان در جهت منافع ملی کمک بگیرند رسانه های استان البرز غالبا در "سطح" رشد کرده و نیازمند دیده شدن و تعامل و تکامل هستند نباید اجازه داده شود از چهارچوب قانون خارج شوند قانون باید ملاک و محک انتخابات استان باشد از هم اکنون تشکل های موسوم به 400 نفر بصورت غیرقانونی تجمعات تحریک کننده در سطح شهر دارند احزاب بصورت غیر قانونی فعالیت دارند کاندیدهای شناخته شده فعالیت های زودهنگام و غیرقانونی را در پیش گرفته اند و مباحثی مبنی بر رد صلاحیت برخی از کاندیداهایی که در حال فعالیت و هزینه کردن هستند در سطح شهر توزیع شده و هدفمند در تخریب یکدیگر قدم بر می دارند و... آیا مدیریت کلانی در استان برای برگزاری انتخابات مبتنی بر قانون دیده می شود؟ از نظر نویسنده پاسخ منفی است و طوفان انتخابات آهسته آهسته در حال سرعت گرفتن است و متاسفانه مورد مدیریت هم قرار نگرفته است و این برای استان البرز فاجعه ای دگر است!
تنها چشم انداز مثبت، تکیه به تجارب ارزنده شخص استاندار است که خاضعانه توصیه می شود از فضای اقتصاد و بازدیدهای متعدد و وقت گیر چند صباحی آزاد شده بدون صرفا تکیه و صرفا اعتماد به گزارشات پائین دستی، خود فضای انتخابات را مدیریت کنید و فندانسیون آن­را پایه گذاری کنید و مسیر هیئتی و بی برنامگی را به مسیری تشکیلاتی و قانونمند تبدیل نمائید.