تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه 20 آبان 1393

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی 

 مقدمه

گروه داعش که مخفف دولت اسلامی عراق و شام می باشد ابتدا در عراق شکل گرفت و به عنوان یک شاخه ای از القاعده در جبهه سوریه با هدف سر نگونی حافظ اسد علیه دولت وقت سوریه فعالیت های نظامی انجام می داده پس از ناامیدی از تغییر حافظ اسد همزمان با چند حمله به مواضع عراق با انتشار بیانیه ای  از سوی محمدالعدنان سخنگوی این گروهک با تشکیل حکومت اسلامی اعلام موجودیت نمود و ابوبکر البغدادی (نام اصلی ابراهیم عواد ابراهیم عبدالمؤمن علی البرری متولد 1971) را به عنوان خلیفه معرفی نمود.

البغدادی کیست؟

   البغدادی در سالهای 2006-2004 در زندانهای آمریکایی محبوس بود و سرویس اطلاعاتی سیا زمان کافی در اختیار داشت که با استفاده از وی وسایر عناصر مشابه پروژه جدید دیگری را بعنوان تهدید منطقه (مانند القاعده وطالبان) طراحی نمایند. رفتار فوق العاده خشونت آمیز و موضع گیریهای تند و تنگ نظرانه و دیکتاتورمآبانه این گروهک که تحت عناوین اسلامی صورت می گیرد اهداف ذیل را دنبال می کند.

اهداف آمریکا از طراحی جدید عبارتند از :

  1. تشدید پروژه اسلام هراسی
  2. تخریب چهره مسلمانان و تروریست جلوه دادن آنان نزد افکارعمومی غرب
  3. بهانه جدید برای حضور و دخالت
  4. مجاب نمودن دولت عراق برای کمک خواهی از آمریکا
  5. کمک مشروط آمریکا برای کمک به دولت عراق مبنی بر تغییر دولت شیعه (مالکی) عراق و انتقال بخشی از قدرت از شیعه به اهل تسنن و کردها
  6. ایجاد اهرم فشاری دیگر بر ایران و کشورهای اسلامی منطقه برای بهره برداری هاي سیاسی
  7. مجبور کردن کشورهای منطقه به کمک خواهی از آمریکا
  8. نشان دادن اینکه با خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق امنیت نیز از بین خواهد رفت
  9. ترمیم چهره آمریکا و ناجی جلوه دادن این دولت با بمبارانهای هوایی علیه داعش (بصورت نمایشی)
  10. نا امن کردن ایران و از بین بردن امنیت روانی جامعه در داخل

جمع بندی

 اگر چه بايد اقرار نمود كه آمريكا در9 هدف از 10 هدف ذكرشده دراين پروژه به موفقيت دست يافته است اما ویژگيهای خاص مردم ایران وظرفيت هاي منتج از انقلاب اسلامي  وتوانائیهای وصف ناشدنی دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی ، آمریکا را در مهمترین هدف خود يعني نا امن کردن کشور و برهم زدن امنیت روانی جامعه بوده است را با شکست مواجه نموده و ایران اسلامي همچنان امن‌ترین کشور منطقه محسوب می گردد.

  در این راستا لازم است آحاد مردم تحت تأثیر تبلیغات سرویس های اطلاعاتی غرب که از طریق فضاهای مجازی سعی دارند احساس ناامنی ایجاد نمایند قرار نگرفته ، و به شایعات و دروغ پردازیهای تبلیغات روانی آنان که در فضاهای مجازی و رسانه های ماهواره ها مطرح می گردد کمترین توجهی ننمایند.

 بزرگنمایی گروهک هایی مانند داعش از اهداف جنگ روانی غرب است و این گروه تهدید جدی برای ایران محسوب نمی شود، چرا که دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب با تهدیدهای صد چندان نسبت به داعش دست و پنجه نرم کرده و آمادگی کامل را برای مقابله و مدیریت آن دارا می باشد.