تاریخ انتشار : چهارشنبه 02 اردیبهشت 1394

محمد صفری- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی

ضرورت هدف گذاری در فعالیت دستگاههای اجرایی از جمله مهمترین راهبردهایی است که مقام معظم رهبری در فرمایشات نوروزی خود به  مسئولین اجرایی کشور تذکر داده اند.

ضعف مدیریت،خلاء نظارت  مبتنی برسیستم هوشمند، و ناکارآمدی واحد های بازرسی از عوامل بروز روزمرگی در فعالیت  ادارات ارزیابی می گردد.

تاکنون غالب مدیران وکارشناسان دستگاههای اجرایی قادر به فعالیت های هدف گذاری شده  نبوده و تدوین برنامه های یکساله مرسوم ادارات به دلائل مذکور بعضا صوری بوده و نتوانسته بر عملکرد اقدامات دستگاهها تاثیر مثبت بگذارد در واقع برنامه های تدوین شده در آخر هرسال با اقدامات انجام شده تطبیق داده می شوند نه اینکه برنامه های مدون سالانه بر فعالیت های روزانه موثر واقع گردند.

دل نگرانی رهبر فرزانه مبتنی بر اطلاعات موثق از فعالیت دستگاههای اجرایی است وفعالیت های غیر هدفمند که باعث پرت انرژی وهدر رفت سرمایه های ملی و خلاء رفاه عمومی،پیچیدگی امورات مردم در ادارات گردیده نکته قابل تاملی است که باید مسئولین ارشد هر استان بعنوان دستور کار خود در سال 94 قرار دهند.

رفع این نقیصه  که با نظارت استاندار استانها  قابل تحصیل خواهد بود می تواند فعالیت های ادارات را  کاربردی نموده، بستر ساز همدلی وهمزبانی میان دولت و ملت گردد.

هدف گذاری در برنامه های جاری وبلند مدت یکساله باید دارای ویژگی های ذیل باشد:

1-    در چارچوب سیاست های کلان کشور و چشم انداز برنامه بیست ساله طراحی گردد.
2-    غیر ایده آلیستی، واقع گرا و قابل اجرا باشد.
3-    قابل اندازه گیری وارزیابی باشد.
4-    کلی گویی وتحلیلی نباشد.
5-    از طریق سیستم قابل نظارت وکنترل باشد.
6-    نحوه دستیابی به آن قابل تعریف باشد.
7-    هزینه های تحقق آن پیش بینی گردد.

درنتیجه یکی از اقدامات مهم سال 94 دوری جستن از روزمره گی  ونزدیکی  به فعالیت های هدفمند با گرایش خدمت صادقانه به مردم می باشد که نتیجه آن قطعا تحقق شعار همدلی وهم زبانی میان دولت وملت خواهد بود.