تاریخ انتشار : چهارشنبه 02 فروردین 1396

روتیتر:استاندار البرز، مسئول مرگ جان باختگان سیل چه کسانی هستند؟
معنی چند ساعت باران تند در استان البرز یعنی سیل ، بحران و انسانها یی که بدلیل ضعف مدیریت،جان خود را ازدست می دهند!

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،ساختارهای سازمانی که با بودجه های همین مردم وبا عناوین دهان پر کنی مانند “شورای هماهنگی مدیریت بحران” و”اداره کل بحران استان”و ” ستاد مدیریت بحران ” ” اداره کل پدافند غیر عامل”ودهها عناوین مشابه دراستانداری وسایر دسگاههای اجرایی استان ونیز در سراسر کشور شکل گرفته وارزاق می نمایند در عرصه پیشگیری بسیار آسیب پذیر ودر عرصه مقابله با تهدیدات طبیعی بی خاصیت جلوه می نمایند!
در حادثه سیلاب محور روستای خور وسیجان وسیلاب کرج وشهرستانهای طالقان، ساوجبلاق ونظرآباد تدابیر واقدامات موثر و سازوکارهای پیش بینی شده کدامند؟ شورای هماهنگی مدیریت بحران که به ریاست شخص استاندار می باشد آیا توانسته است تمرکز در عرصه مقابله با بحران مذکور را ایجاد نماید؟ آیا در امر پیشگیری با سیلاب در محور یاد شده قدم موثری تاکنون جهت آبخیز داری در ارتفاعات خور وروستا سیجان برداشته شده است؟ نسبت به از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع که باعث سرعت بخشیدن به سیلاب شده است تاکنون اقدامات لازم صورت پذیرفته است؟ سازماندهی وتجهیز نیروهای بحران وآموزش های همگانی که همواره در مصاحبه های مسئولین استانی مورد مانور وخودنمایی قرار گرفته وهزینه های قابل توجه برای آن شده است در حادثه اخیر وحوادث مشابه کار ساز بوده است؟ در شرائط سیل وتهدیدات طبیعی که جان مردم در معرض خطر است راههای ارتباطی وتجهیزات مخابراتی برای هماهنگ سازی واقدامات سازماندهی شده از بدیهیات می باشد آیا مدیریت بحران استان کانال مشترک ارتباطی بی سیم برای دستگاههای مرتبط وخدمات رسان مانند دستگاههای راه وحمل ونقل ، هلال احمر،مدیریت های بحران دستگاههای اجرایی، آب وبرق و فاضلاب و… ایجاد نموده است؟ آیا اخطار هواشناسی به روستاهای آسیب پذیر اطلاع رسانی شده است؟ ودهها سوال دردناکی که پاسخ آن درشیوه مقابله با بحران اخیر ومیزان تلفات روشن است.
مقابله با بحران با شیوه های عکس العملی وهرج ومرج می تواند پاسخگوی این سوالات باشد.
حضور غالبا نمایشی مسئولین در حین وبعد از حادثه پاسخ سوالات مذکور است.حضور صد ها سرباز آموزش ندیده که رفع نیازمندی آنان در صحنه عملیات خود تولید مشکل می کند ودهها نیروی بسیج ناهماهنگ با مدیریت بحران جملگی ضعف در مقابله با بحران را نمایش می دهد.
مصاحبه های متناقض وغیر حرفه ای مسئولین استانی در ارائه گزارش به مردم پاسخ سوالات یاد شده است. حتی یک مصاحبه کارشناسانه توسط مسئولین مرتبط که حاوی میزان بارندگی،آمار تطبیقی،برآورد خسارات مالی وانسانی وارائه آموزش های عمومی بعد از بحران و…. صحبت های مسئولین به چشم نمی خورد از جمله اینکه مسئول بالا دستی شهرستان کرج که خود مسئولیت مستقیم در این امور دارد اعلام نمده که “باران زیاد بارید و..”حتی نتوانسته است به واحد اندازه گیری باران اشاره نماید!
متاسفانه اقدامات حرفه ای که باید پیش از بحران وحین بحران وبعد از بحران صورت بگیرد غیر کارشناسی است وباید گفت خسارات مالی وجانی منتج از اینگونه مدیریت ها در استان به گردن مسئول بالا دستی وسایر مسئولین مرتبط است وباید مورد توجه وپیگرد قرار گیرد.
باید نه بصورت صوری بلکه بصورت واقعی نقاط ضعف را آسیب شناسی نموده وبا هر مسئولی که بدلیل ناتوانی و یا کم کاری باعث ریخته شدن خون انسانهایی که بخاطر نظام ودینمان مظلومانه به همین افراد رای داده و همواره مثل کوه پشت این مسئولین ایستاده اند، برخورد قانونی نمود باید فرصت های از دست داده شده که باعث مرگ انسانهاست ویا خسارات مالی وزیرساختی به استان وارد نموده است را مورد محاکمه قرار دادفلسفه وجودی همه مسئولین کسب رفاه وآرامش وتوسعه برای مردم است یدک کشیدن القاب وعناوین وارتزاق اموال بیت المال بدون انجام وظائفی که مردم را از تهدیداتی که ناشی از طبیعت وانسان بوده نه تنها امری بیهوده بلکه زائد ومخرب است اگرمنصوبین استاندار در این زمینه ناتوانند ویا کم کارند باید کنار بروند آن مسئول بالا دستی که مسئولیت حفاظت از جان انسان ها را به مدیر ناتوان می سپارد نیزباید مواخذه شده تا پاسخ چرایی آنرا بدهد! وظیفه بالاترین مقام استانی انتصاب افراد لایق وشایسته برای اموری که با جان ومال مردم سر وکار دارد می باشد انتصاب هر مدیری در پست هایی که با جان مردم گره خورده با ملاک صنفی وسیاسی و سایر وابستگی های قومی وقبیله ای مطلقا ممنوع، گناه وخیانت بوده ومستوجب محاکمه است.
رسانه هارا ترغیب به گرفتن خون مردم وشناسایی عاملین ناتوانی وکم کاری در حفظ جان مردم می کنم باید آسیب شناسی به موقع وانتقال به مقامات کشوری را در دستور کار خود قرار دهند.
مسئولین استانی را در این امور (جان مردم)به برخورد صادقانه با مردم واعتراف به ضعف ها ودوری جستن از توجیه وآمارهای نادرست در فعالیت هایشان می نمایم.
مردم داغدیده استان منتظر پاسخ صادقانه مسئولین استان هستند وچشم به استاندار متدین استان دوخته اند تا عدالت را برافرازدواین سوال را از خود بنماید که در امر پیشگیری ونیز مقابله حرفه ای با بحران سیلاب اخیراگر قادر بودیم حتی یک نفر را از مرگ برهانیم اما بدلیل ضعف مدیریت وناتوانی منصوبین، از آن غافل ماندیم چه بار سنگینی را بر دوش داریم و هم اکنون چه باید بکنیم؟!
محمد صفری –
استاد دانشگاه وکارشناس مسائل سیاسی